7 na 10 pracowników biurowych stawia wyżej szacunek i troskę pracodawcy niż satysfakcjonującą ich wysokość wynagrodzenia – wynika z najnowszego raportu portali z ofertami pracy rocketjobs.pl i justjoin.it „Jak pracować, by nie żałować. Pokolenia X, Y i Z o dopasowaniu do pracy”. Mimo że aż 88 proc. respondentów względnie dobrze ocenia swoje dopasowanie do pracy, kluczowe dla nich potrzeby nie są w pełni zaspokajane. Tylko 47 proc. jest zadowolona z podejścia pracodawcy, niewiele ponad połowa badanych (55 proc.) czuje, że ich praca ma sens, a tylko 53 proc. deklaruje, że się w niej realizuje. Badanie objęło pracowników z branż umysłowych i IT. Partnerami honorowymi publikacji są ManpowerGroup i fundacja IT Girls.
Dopasowanie do pracy – czym jest i jak je mierzyć?
Różnice pokoleniowe w ocenie kryteriów dopasowania
Droga do dopasowania, czyli kto kształtuje nasze zawodowe aspiracje?
Oczekiwania kontra rzeczywistość
Żal zawodowy, czyli co poświęcamy dla kariery?
Spojrzenie w przyszłość i amortyzacja kariery
w najbliższym czasie oraz wie, co będzie robić zawodowo za trzy lata.
Badanie na próbie 1500 pracowników biurowych zostało zrealizowane przez agencję WiseRabbit metodą ilościową w lipcu i sierpniu 2024 roku. W grupie docelowej znalazły się kobiety i mężczyźni, przedstawiciele pokolenia Z (19-27 lat), pokolenia Y (28-44 lata) i pokolenia X (45-59 lat), którzy pracowali co najmniej rok (praca umysłowa/biurowa) w firmach zlokalizowanych w miastach w Polsce. Grupa badawcza była podzielona na przedstawicieli sektora IT i white collars (z branż wymagających pracy umysłowej: marketing, sprzedaż, HR, finanse, inżynieria, design etc.). Grupa IT stanowiła 35 proc. badanych, a white collars – 65 proc. W związku z dużą różnorodnością grupy white collars podzielono ją na pięć podgrup:
• sprzedaż/marketing/HR;
• administracja/edukacja;
• inżynieria/logistyka;
• finanse/prawo;
• architektura/design.
Próba badawcza zróżnicowana była również pod względem wielkości miejsca zamieszkania, etapu życiowego, w tym sytuacji osobistej czy posiadania dzieci (oraz ich wieku). W badaniu wzięły udział osoby na różnych stanowiskach o zróżnicowanym poziomie dochodów.
rocketjobs.pl to horyzontalny portal z ofertami pracy z obszaru najbardziej przyszłościowych i innowacyjnych branż m.in. marketingu, sprzedaży, finansów, inżynierii, HR, Business Intelligence & Data i logistyki. W 2024 roku platforma poszerzyła swoją ofertę o ogłoszenia rekrutacyjne m.in. z sektora ochrony zdrowia czy HoReCa.