Co piąty white collar nie jest szczęśliwy w swojej pracy, a ponad 60% ankietowanych odczuwa wyraźny żal związany z podjętymi decyzjami zawodowymi. Jedna trzecia pracowników generacji Y i Z przyznała, że rozważa zmianę pracy, a co piąty badany myśli o przebranżowieniu. Twórcy portalu pracy RocketJobs.pl przeprowadzili wśród pracowników biurowych badanie i wydali raport pod hasłem “Jak pracować, by nie żałować? - generacja Z i pokolenie Y o żalu, satysfakcji i ryzyku w pracy”.
Czy Igreki i Zetki są szczęśliwe w pracy?
Co jest największą bolączką dzisiejszych pracowników?
Czego żałują Polacy w swojej karierze?
W czasach postpandemicznego rynku pracy i trendów promujących work-life balance młodzi pracownicy umysłowi i ich podejście do pracy inspirują do przyjrzenia się wyzwaniom dla rynku pracy na przyszłość. Idąc pod prąd narracji o rozwoju i wyzwaniach zawodowych, ponad 60% pracowników do 45 roku życia odczuwa wyraźny żal związany z ich dotychczasowym życiem zawodowym. Jednocześnie, ponad 40% badanych nie chce zmienić pracy, bo uznaje swoją obecną za wystarczająco dobrą i boi się zmiany. To jest ważna diagnoza zawodowego ducha młodych, która pewnie mogłaby być ekstrapolowana na inne europejskie rynki, a zwłaszcza na kraje z historycznym doświadczeniem czasów komunizmu i – w efekcie – nadal silnymi skojarzeniami z pracą jako obowiązkiem, a nie szansą na rozwój czy spełnienie.
Marta Bierca, socjolożka, współautorka badania.
Wybór ścieżki zawodowej
Kariera a ryzyko zawodowe
Czas na zmiany
Brak odwagi do zmian
W RocketJobs.pl nie szukamy sztucznych i powierzchownych tematów. Nasza komunikacja zawsze dotyka istotnych spraw pracowniczych. Według naszych badań, ponad 60% polskich pracowników z pokolenia Y i Z, odczuwa żal związany z ich dotychczasowym życiem zawodowym. Zasadne jest więc zadać pytanie: jak pracować, by nie żałować i na nie odpowiedzieć. Wspólnie z naszymi użytkownikami, ekspertami z obszarów psychologii, socjologii, HR i biznesu, stworzyliśmy imponującą ilość materiałów merytorycznych. Wierzymy, że wielu osobom pomogą one pracować świadomie i odnaleźć szczęście w pracy. Tak realizujemy misję marki RocketJobs.pl.
Artur Leśniak, Marketing Manager RocketJobs.pl