Co piąty white collar nie jest szczęśliwy w swojej pracy, a ponad 60% ankietowanych odczuwa wyraźny żal związany z podjętymi decyzjami zawodowymi. Jedna trzecia pracowników generacji Y i Z przyznała, że rozważa zmianę pracy, a co piąty badany myśli o przebranżowieniu. Twórcy portalu pracy RocketJobs.pl przeprowadzili wśród pracowników biurowych badanie i wydali raport pod hasłem “Jak pracować, by nie żałować? - generacja Z i pokolenie Y o żalu, satysfakcji i ryzyku w pracy”.
Czy Igreki i Zetki są szczęśliwe w pracy?
Co jest największą bolączką dzisiejszych pracowników?
Czego żałują Polacy w swojej karierze?
![8c54037ac9039f4b09f79f4c148b2eb6.png](https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/50714/assets/542189/large-74d746f30e250cbff91d5e975a765eb4.png)
W czasach postpandemicznego rynku pracy i trendów promujących work-life balance młodzi pracownicy umysłowi i ich podejście do pracy inspirują do przyjrzenia się wyzwaniom dla rynku pracy na przyszłość. Idąc pod prąd narracji o rozwoju i wyzwaniach zawodowych, ponad 60% pracowników do 45 roku życia odczuwa wyraźny żal związany z ich dotychczasowym życiem zawodowym. Jednocześnie, ponad 40% badanych nie chce zmienić pracy, bo uznaje swoją obecną za wystarczająco dobrą i boi się zmiany. To jest ważna diagnoza zawodowego ducha młodych, która pewnie mogłaby być ekstrapolowana na inne europejskie rynki, a zwłaszcza na kraje z historycznym doświadczeniem czasów komunizmu i – w efekcie – nadal silnymi skojarzeniami z pracą jako obowiązkiem, a nie szansą na rozwój czy spełnienie.
Marta Bierca, socjolożka, współautorka badania.
![Projekt bez tytułu (4).png](https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/50714/assets/542190/compressed_original-f234ffd6dddc9fceec599abcbd998843.png)
Wybór ścieżki zawodowej
Kariera a ryzyko zawodowe
![35af0f7995be7a1a27e36b4531a6fb07.png](https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/50714/assets/542196/large-aae1a7c5e4cb9714a2b42e6eb9dbf164.png)
Czas na zmiany
Brak odwagi do zmian
W RocketJobs.pl nie szukamy sztucznych i powierzchownych tematów. Nasza komunikacja zawsze dotyka istotnych spraw pracowniczych. Według naszych badań, ponad 60% polskich pracowników z pokolenia Y i Z, odczuwa żal związany z ich dotychczasowym życiem zawodowym. Zasadne jest więc zadać pytanie: jak pracować, by nie żałować i na nie odpowiedzieć. Wspólnie z naszymi użytkownikami, ekspertami z obszarów psychologii, socjologii, HR i biznesu, stworzyliśmy imponującą ilość materiałów merytorycznych. Wierzymy, że wielu osobom pomogą one pracować świadomie i odnaleźć szczęście w pracy. Tak realizujemy misję marki RocketJobs.pl.
Artur Leśniak, Marketing Manager RocketJobs.pl
![Mask Group 7.png](https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/50714/assets/542198/compressed_original-7bfe630b716c2346eec181caffb0c86d.png)